W obecnych czasach życie w dużej mierze przeniosło się do wirtualnej rzeczywistości. Coraz więcej osób wybiera zakupy online, dzieci pobierają naukę podczas zdalnych lekcji, a tradycyjne kursy ustępują miejsca nowoczesnym narzędziom szkoleniowym. Poprzez wzrost znaczenia Internetu wiele sektorów musiało przedefiniować swoje cele i sposoby dotarcia do odbiorców. Branżą, która niemal całkowicie skupia się obecnie na działalności w sieci, jest marketing. Promocja firmy czy wszelkie szkolenia stają się skuteczniejsze i bardziej opłacalne, kiedy są organizowane online. Sposobem na zwiększenie świadomości marki i budowanie zaangażowanej społeczności, którego popularność w ostatnim czasie znacząco wzrosła, są webinary. Badania InsideSales.com wskazują, że 73% marketingowców postrzega je za najlepszy sposób na pozyskanie wysokiej jakości leadów.
Czym są webinary i na czym polegają?
Webinar można określić mianem seminarium online, które odbywa się przez Internet w czasie rzeczywistym na specjalnej platformie. Łączenie się z odbiorcami w takiej formie wykracza poza możliwości mediów społecznościowych, strony internetowej czy profesjonalnego bloga. Zainwestowanie w mówione treści e-learningowe generuje zaufanie między prowadzącym a uczestnikami i oferuje możliwość tworzenia nowych kontaktów i relacji zawodowych. Nie trzeba dodawać, że bycie gospodarzem własnego webinaru oznacza, że ma się pełną kontrolę nad jego przebiegiem i wynikiem. Można wyróżnić kilka rodzajów webinarów:
- webinar jako sposób na budowanie społeczności – może być częścią strategii promocyjnej danej firmy, która w ten sposób zachęca odbiorców do skorzystania z oferty;
- webinar jako część kursu – wiele dostępnych obecnie szkoleń zawiera spotkania online z twórcą w formie webinarów;
- webinar jako płatna usługa – w tym przypadku są to najczęściej programy zawierające cykle webinarów, które niosą konkretną wiedzę w określonym zakresie, np. cykl webinarów o skutecznych sposobach na odchudzanie.
Dlaczego warto organizować webinary?
W erze social mediów wiele osób może zastanawiać się, czy relacje na Facebooku i Instagramie nie zastąpiły na stałe webinarów, jednak one nadal utrzymują silną pozycję w budowaniu zaufania wśród odbiorców i wizerunku eksperta w danej branży. Można wyróżnić wiele zalet prowadzenia tego typu wykładów. Po pierwsze, to łatwy i tani sposób dotarcia do ludzi z dowolnego miejsca na świecie. Każdy może w nich uczestniczyć z zacisza swojego domu i nie ogranicza to osób mających utrudniony dojazd. Wiedza jest obecnie dostępna dla każdego – osoby z Polski mogą zapisać się nawet na webinar z USA. Kolejnym walorem webinarów jest interakcja z odbiorcami. Słuchacze mogą na koniec zadawać pytania i dyskutować z prowadzącym, a podczas wykładu często udostępniany jest czat umożliwiający ciągłą dyskusję.
Ponadto organizując webinar, buduje się w oczach odbiorców rolę eksperta w danej dziedzinie – przekazywanie wartościowej i merytorycznej wiedzy na wybrany temat świadczy o doskonałej znajomości zagadnienia i, co za tym idzie, wysokiej jakości usług oraz produktów. Nawet jeśli webinar jest darmowy, słuchacze chętnie zakupią po nim płatne produkty bądź dokonają oczekiwanej konwersji. Istotną korzyścią jest też zdobywanie leadów – z uwagi na to, że rejestracja na webinar wymaga adresów e-mail, seminarium internetowe przyciąga mnóstwo nowych potencjalnych klientów, a prowadzący zyskuje cenne pozycje na liście mailingowej. Warto też zaznaczyć, że każdy taki webinar może być przydatnym elementem do rozbudowy treści na stronie – różnorodny content zawsze jest dobrze postrzegany zarówno przez użytkowników, jak i algorytmy Google.
Jak przygotować się do prowadzenia webinaru?
Poznaj swoich uczestników
Przygotowując webinar, warto pomyśleć o grupie docelowej, do której treści będą kierowane: kto będzie uczestniczył? Z jakimi wyzwaniami/problemami borykają się te osoby? Jakie są ich cele? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci zaplanować webinar, który skupi się na spełnieniu oczekiwań i zaspokojeniu potrzeb odbiorców.
Wejdź w interakcję z publicznością poprzez promocje przed webinarem.
Jeśli Twoi odbiorcy nie wiedzą o Twoim webinarze lub nie są wystarczająco zaintrygowani tematem, nie będą się rejestrować. Pamiętaj, aby tweetować o wydarzeniu, pisać promujące je posty na blogu i wymyślać inne kreatywne sposoby udostępniania go online. W celu zaangażowania uczestników, Twoje wiadomości promocyjne takie jak posty społecznościowe lub e-maile powinny zachęcać ludzi do wcześniejszego przesłania pytań albo komentarzy. Ponadto, jeśli zaplanowałeś jakiś rodzaj promocji lub nagród podczas webinaru, rozpowszechniaj te informacje, aby wyróżnić go od podobnych wydarzeń organizowanych przez konkurencję.
Zwróć uwagę na dźwięk.
Dźwięk to bez wątpienia najważniejszy element webinaru. Aby mieć pewność, że wszystko przebiegnie bezproblemowo, warto wybrać odpowiednią lokalizację – ciche, a nawet lepiej dźwiękoszczelne pomieszczenie do nagrywania. Dobrze też poprosić o pomoc zaufaną osobę, która zajmie się aspektami technicznymi, podczas gdy prowadzący będzie mógł w pełni się skupić jedynie na dostarczaniu treści. Ponadto nie warto też polegać na wbudowanych mikrofonach w laptopie lub komputerze – lepiej zainwestować w wysokiej jakości, specjalistyczny sprzęt.
Zdecyduj się na zawężoną tematykę.
Zrezygnuj ze zorganizowania webinaru na ogólny temat – lepiej wybierz bardzo konkretny pomysł, który możesz szczegółowo omówić. Ułatwi to skupienie się na konkretach i zminimalizuje ryzyko odejścia od sedna. Na przykład, zamiast prowadzić seminarium internetowe na temat płatnych wyników wyszukiwania – bardzo szerokiego tematu – skoncentruj się na konkretnym zagadnieniu, takim jak planowanie słów kluczowych w kampanii Google Ads.
Zaplanuj treść i przebieg webinaru.
Do tej pory powinieneś znać cel swojego webinaru, który ma również określać Twój temat. Ale jakie treści zaprezentujesz? Jakie kwestie poruszy każdy mówca i jakie informacje zostaną przedstawione na slajdach? Zaprojektuj prezentację, tworząc zarys dla każdego podtematu i określ, jak treść będzie ustrukturyzowana i prezentowana. Zaplanuj scenariusz i przećwicz każdą część prezentacji, aby upewnić się, że mieści się w odpowiednim czasie. Koniecznie zadbaj też o wartość merytoryczną swojego webinaru.
Zadbaj o aspekty techniczne i wizualne.
Planowanie jest kluczem do udanej prezentacji na webinarze. Zwróć szczególną uwagę na to, jak przedstawisz informacje i zadbaj o dywersyfikację treści. Wizualizacje, takie jak wykresy słupkowe czy kołowe, to skuteczne infografiki uatrakcyjniające dane. Ogranicz tekst na slajdach i unikaj przeładowywania ich punktorami. Zamiast tego zaangażuj publiczność w ciekawą mieszankę interaktywnych pytań, miniwyzwań i zadań, obrazów, atrakcyjnych filmów, a nawet muzyki bądź memów. Dodatkowo upewnij się, że wiesz, jak słuchacze będą widzieć ekran – zdecyduj, jakie elementy potrzebujesz w swoim widoku, a także wybierz, co ukryć przed publicznością, a co będzie mogła śledzić podczas wydarzenia.
Wskazówki dotyczące prowadzenia udanego webinaru
Jaki jest najlepszy sposób na przedstawienie się? Opowiedz historię – dzielenie się swoimi doświadczeniami i nawiązanie bliższej relacji z odbiorcami zbuduje zaufanie i rozwinie emocjonalną więź między Tobą a publicznością. Świetną praktyką jest również uśmiechanie się podczas opowiadania – słuchacze będą mogli odczuć Twój entuzjazm, a modulacja głosem pozwoli zatrzymać ich uwagę na dłużej.
Ważne jest również utrzymywanie konwersacyjnego tonu – pamiętaj, że rozmawiasz z prawdziwymi ludźmi, a nie z maszyną. Potraktuj odbiorców jak przyjaciela lub współpracownika – spróbuj wyobrazić sobie przyjazną twarz, z którą rozmawiasz. Sprawdzoną praktyką jest obecnie zwracanie się do słuchaczy, używając bezpośrednich zwrotów w swoich zdaniach. Nie mów „Dzisiaj będę się dzielić…”; zamiast tego powiedz „Dzisiaj nauczysz się…” – taki sposób sprawia, że odbiorcy czują się bardziej zaangażowani. Nie bój się też dodać gdzieniegdzie zabawnego komentarza, pod warunkiem, że będzie odpowiedni do tematyki i mieścił się w granicach dobrego smaku.
W swoim wykładzie postaraj się dodać parę praktycznych przykładów – słuchanie doświadczeń i myślenie o tym, jak zastosować prezentowane rozwiązania w swoim życiu, to jeden z najskuteczniejszych sposobów uczenia się. Korzystanie z rzeczywistych scenariuszy, studiów przypadków i prawdziwych historii sukcesu jest doskonałym sposobem na wzmocnienie siły przekazu. Wyjaśnij, dlaczego niektóre strategie działają, a inne nie i upewnij się, że Twoi odbiorcy zrozumieli wszystko, o czym mówisz. Spróbuj też podzielić prezentację za pomocą pytań i odpowiedzi. To świetny sposób na zachowanie interaktywności. Nikt nie chce słuchać jednej osoby mówiącej bez końca. Na koniec najważniejsza rada – bez względu na to, jak bardzo się przygotujesz, wszystko może pójść źle. Pogódź się z tym i nie stresuj zbytnio.