targi

Targi pracy – poradnik dla pracodawcy

  • 31 marca, 2023
  • 5 min read
Targi pracy – poradnik dla pracodawcy

Targi pracy to bardzo popularna forma promocji firmy oraz pozyskiwania nowych kandydatów do pracy. Doceniają je zarówno pracodawcy, jak i ich przyszli pracownicy, którzy w szybki sposób mogą poznać oferty pracy i szczegóły zatrudnienia. Dla właścicieli przedsiębiorstw jest to dobra okazja do poznania kandydatów w nieformalnej atmosferze, co też jest bardzo ważne.

Czym są targi pracy?

Sukces targów pracy zależy od określenia profilu odbiorców. I choć często organizuje się je w środowisku studenckim, nie jest prawdą to, że dedykowane są one wyłącznie studentom czy absolwentom szkół. Na targi pracy może udać się każdy, kto zainteresowany jest poznaniem rynku lub poszukuje swojej ścieżki zawodowej. Osoby, które wkroczyły już na drogę kariery, równie chętnie korzystają z tego typu wydarzeń, by sprawdzić, co proponują inni pracodawcy w tej samej lub podobnej dziedzinie. Udział w wydarzeniach, poświęconym rozwojowi kariery staje się coraz popularniejszy w dzisiejszym świecie. Uczestnictwo w nich nigdy nie jest czasem zmarnowanym, ponieważ poszerza się dzięki nim horyzonty, zyskuje nowe doświadczenia i przede wszystkim można lepiej poznać firmę, którą się jest zainteresowanym.osoby rozmawiające przy stanowisku w trakcie targów pracy

Na czym polegają targi pracy?

Głównym celem targów jest wspieranie tych poszukujących zatrudnienia. Wiele osób, które po raz pierwszy wybierają się na targi pracy zastanawia to, jak wyglądają. Zwykle odbywają się w sporych przestrzeniach, gdzie firmy wystawiają swoje stanowiska. Często służą temu aule, hale sporotwe, a nawet i urzędy pracy. Czekają przy nich przedstawiciele konkretnych działalności, których zadaniem jest stworzenie wartościowej sieci kontaktów. Chętnie odpowiedzą na wszelkie pytania, czy też podzielą się własnym doświadczeniem zdobytym w branży. Znajdują się tam także osoby, chcące pomóc w stworzeniu profesjonalnego CV. Udzielają też porad, w jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Poruszają także trudniejsze tematy, np. jak prosić o podwyżkę. Pytanie to często budzi w pracownikach wiele stresu, który zwykle w późniejszym czasie okazuje się niepotrzebny. Podczas targów odbywają się także prezentacje czy warsztaty, dzięki czemu można poszerzyć swoją wiedzę i zapoznać się z przydatnymi i interesującymi programami czy ofertami.

Przygotowanie stanowiska – kluczowe dla poszukiwania pracowników

Poszukiwanie nowych pracowników do swojej firmy bywa uciążliwe. Nie każdy kandydat przychodzi na rozmowę odpowiednio przygotowany, przez co pracodawcy często mają chęć zakończyć etap rekrutacji. Sposobem na pozyskanie nowych zatrudnionych z odpowiednimi kwalifikacjami w ostatnim czasie okazały się targi pracy. Jak się zaprezentować na nich, by przykuwać uwagę potencjalnych pracowników? Na początek trzeba zastanowić się, kogo, jako reprezentanta firmy, wyśle się na to wydarzenie. Jest to bardzo ważne, ponieważ zadaniem tej właśnie osoby będzie zaciekawienie potencjalnych kandydatów. Reprezentanci staną się wizytówką firmy i kluczem do osiągnięcia sukcesu. Nawet najlepsze upominki nie sprawią, że dobre wrażenie zostanie zachowane, jeśli przedstawiciel w dobry sposób nie poprowadzi rozmowy. Warto także dokładnie ustalić profil poszukiwanego kandydata – jakie umiejętności powinien posiadać, czy wymagane jest doświadczenie, jakie wykształcenie jest wymagane.

Promocja firmy na targach pracy

Stanowisko oraz identyfikacja wizualna firmy są bardzo ważne. Dzięki nim wzrasta widoczność oraz zainteresowanie przyszłych kandydatów. Logo firmy wraz ze spójną kolorystyką warto także wykorzystać w gadżetach, które będą rozdawane jako promocja działalności. Wizytówki, długopisy czy nawet teczki – to wszystko buduje markę na rynku i zacieśnia więź z zainteresowanymi. Warto wykorzystać standy czy roll-upy, na których będą zawarte najważniejsze informacje dotyczące firmy – jej specjalizacja, adres, kontakt mailowy. Krzesła czy inne siedziska także mogą dobrze się sprawdzić – chociażby podczas prowadzenia rozmów z kandydatami. Oprócz tego należy rozważyć wzięcie udziału w panelach dyskusyjnych. To doskonała okazja, by wypromować swoją markę i wzmocnić swoją pozycję wśród konkurencji. I choć często może wydawać się, że na panelu nie było wiele osób, trzeba zyskać pewność, że zostali tylko ci, którzy byli najbardziej zainteresowani daną branżą.rozmawiające i przemieszczające się osoby wewnątrz budynku biurowego

Przyszły pracownik – jak się przygotować na targi pracy?

Szukający pracy także idą na targi w określonym celu. Przede wszystkim chcą oni rozeznać się w ofertach i sprawdzić, czy ich kwalifikacje nadają się do tego, by podjąć nową lub inną pracę. Spotkanie z pracodawcą na targach nie zobowiązuje do niczego, lecz może być pierwszym czynnikiem, który sprawi, że kandydat zostanie zaproszony na kolejne etapy rekrutacji. Warto zadbać o swój strój – powinien on być schludny i dość elegancki. Zabranie ze sobą CV będzie dodatkowym atutem. Pracodawca będzie mógł zapoznać się z wykształceniem oraz doświadczeniem, co też jest bardzo ważne. Przed udaniem się na targi warto sprawdzić, jakie firmy tam się pojawią i stworzyć dopasowane do danej branży CV. I co najważniejsze, nie należy się stresować. Targi pracy służą do tego, by przede wszystkim poznać rynek i porozmawiać z pracodawcą o jego działalności. A pierwsze wrażenie można zrobić wyłącznie raz – i jest ono naprawdę ważne.

Targi pracy niosą za sobą szereg korzyści zarówno dla pracodawcy, jak i przyszłego pracownika. Spotkanie twarzą w twarz z przedstawicielami oraz potencjalnymi kandydatami zwiększa szanse na skuteczne znalezienie wymarzonej kariery. Wizyta na targach pracy nigdy nie będzie więc czasem straconym, ponieważ zdobędzie się odpowiednią wiedzę na temat aktualnego funkcjonowania rynku.

O Autorze

Agnieszka

Zostaw Komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *