Webinar — czym jest i jak go przygotować?
Spotkania internetowe z wykorzystaniem technologii webcast zyskały na popularności w ostatnich latach. Są one najczęściej organizowane w celach szkoleniowych oraz informacyjnych. Webinary opierają się na transmisji audiowizualnej i przekazywaniu poszczególnych danych między uczestnikami a osobą prowadzącą. Obie strony widzą się, co oznacza, że mają możliwość wzajemnej komunikacji, nawet jeśli znajdują się na różnych końcach świata. To jedna z wygodniejszych form m.in. szkoleń, do których nie ma konieczności przygotowywania miejsca – sali konferencyjnej, posiłków czy zapewnienia noclegów. Nie generuje również żadnych dodatkowych kosztów, o ile wszyscy użytkownicy posiadają odpowiednie urządzenia.
Jak wygląda webinar?
Tego typu spotkania mogą przybierać różne formy. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji prowadzących i ich wizji. Zatem jak wygląda webinar? Bardzo popularnym sposobem na usystematyzowanie wypowiedzi jest wykorzystanie wirtualnych narzędzi, np. prezentacji multimedialnych. To zarówno wsparcie dla organizatorów, ponieważ mogą płynnie przechodzić do kolejnych wątków, jak i uczestników, wiedzących, o czym dokładnie mowa w danym momencie. Warto także podkreślić, że webinaria angażują obie strony do aktywności. Gospodarze programu mają możliwość udostępniania najróżniejszych ćwiczeń, bibliografii czy cennych źródeł, z których można korzystać.
Oprócz tego w większości przypadków pomoce dodatkowe są udostępniane w plikach i umieszczane na wspólnych dyskach, tak, aby każdy mógł do nich wrócić w dowolnym momencie. Nikt nie powinien mieć już żadnych wątpliwości odnoszących się do tego, czym jest webinar i co to dokładnie oznacza. Jednak kto organizuje tego typu spotkania oraz jaki mają one cel? Zgodnie z tym, co zostało wyżej wspomniane, często przybierają formę obowiązkowych szkoleń pracowników. Są również inne, wzmacniające świadomość marki, budujące jej silny wizerunek, a nierzadko także generujące sprzedaż.
Kto organizuje webinaria?
Choć mogłoby się wydawać, że tego typu działania podejmowane są tylko przez duże firmy, w większości przypadków jest wręcz przeciwnie i przodują średnie oraz małe przedsiębiorstwa. Każdorazowa organizacja webinarium buduje pozycję ekspercką na rynku. Mimo dużej popularności tego sposobu marketingu wciąż w wielu branżach nie ma konkurencji, jeśli chodzi o spotkania internetowe. Warto to wykorzystać, ale trzeba pamiętać, że aby webinar przyniósł jakiekolwiek rezultaty, musi zostać odpowiednio przygotowany i poprowadzony.
Co jest potrzebne do poprowadzenia webinaru?
Jedne co jest niezbędne do przeprowadzenia takiego spotkania to laptop oraz dostęp do internetu, najlepiej kablowego, ponieważ minimalizuje to ryzyko zakłóceń połączenia. Należy także dysponować określoną ilością czasu, gdyż webinar odbywa się w czasie rzeczywistym, czyli na żywo. Jednak głównym założeniem ma być dotarcie do określonej grupy docelowej, w związku z czym trzeba zadbać o to, aby odbiorcy dołączyli się do wydarzenia i wzięli w nim udział. Całość powinno się stosunkowo wcześnie zaplanować, tak, by móc znaleźć zainteresowanych słuchaczy.
Gdzie znaleźć odbiorców do swoich webinariów?
Spora część organizatorów udostępnia takie informacje na swoich social mediach i innych portalach tematycznie związanych z branżą. Wówczas zainteresowani mogą się zapisać na to wydarzenie, a prowadzący dzięki dostępowi do ich maili lub numerów telefonów mają możliwość przypominania im o nadchodzącym spotkaniu. Wiadomości powinny być krótkie, merytoryczne i zawierać dokładną instrukcję, w jaki sposób dołączyć oraz kiedy. Jak zrobić webinar, tak, aby zainteresować nim dużą grupę osób? Najlepszym rozwiązaniem będzie dobra promocja webinarium, w postaci krótkiej zapowiedzi tego, czego można się dowiedzieć.
Jak ciekawie poprowadzić webinarium?
Istotną rolę odgrywa sposób prowadzenia webinarium. Część osób wybiera tradycyjne wykłady, poprzez co, trudno utrzymać na dłużej uwagę uczestników. Inni decydują się na wybór najróżniejszych animacji oraz wirtualizacji, niemniej jednak całość nie powinna przysłonić wartości merytorycznej webinarium. Co to ma na celu? Wybrana forma spotkania internetowego ma zainteresować widzów od samego początku i utrzymać ich w zaciekawieniu do samego końca. Istnieje wówczas duże prawdo podobieństwo, że na kolejne takie wydarzenie zapiszą się, chcąc pogłębiać swoją wiedzę w danej dziedzinie. Wpływa to również na zwiększenie świadomości o marce oraz zwiększanie zasięgu poprzez polecenia, co w przyszłości może przełożyć się na zysk.
Poproś swoich odbiorców o wyrażenie opinii
W większości przypadków o sukcesie przedsiębiorstw świadczy doświadczenie. Niemniej jednak bardzo pomocne okazują się opinie widzów. Dużo osób wybiera ankiety, które są udostępniane uczestnikom pod koniec lub po skończeniu webinaru. Nie zawsze wyniki można uznać za wiarygodne, ponieważ nie wszyscy decydują się na ich wypełnienie. Nie zmienia to faktu, że zdania widzów mogą być pomocne i pomogą w organizacji przyszłych przedsięwzięć tego typu.